Нормативна база

Викладання етики у 5-6 класах
Актуальність вивчення етики у школі обумовлена змінами у ціннісних орієнтирах українського суспільства та загальним зростанням ролі моралі в житті людства в інформаційному суспільстві часів глобалізації. Предмет «етика» сприяє не лише соціалізації особистості, але й її духовно-моральному зростанню.
У розвитку людства питання моралі посідало завжди важливе місце. Досить часто вирішували питання: як жити, для чого жити, що таке добро та зло, дружба, як бути щасливим, як поводити себе в тій чи іншій ситуації та інші. Саме відповіді на ці та інші питання розглядаються на уроках етики. У нинішній час людство досягло успіхів у багатьох галузях, але часто забуває прості норми поведінки в суспільстві, тому вивчення даного предмету в школі є необхідним. Одним із завдань даного предмету є не тільки знати, але й вчити використовувати набуті знання у повсякденному житті.
Етика - одна з дисциплін, яка впливає на формування світогляду людини, і вивчають даний предмет у 5 - 6 класах. У дитини цього віку формуються ідеали, дитина шукає прикладу до наслідування, а знайдений взірець залишається часто на ціле життя. Вивчення дисципліни «Етика» передбачає формування моральних цінностей і орієнтирів, культури поведінки. Саме етика - це предмет, який передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу. Логіка навчального матеріалу має таку структуру, де зберігається наступність і послідовність вивчення тем з урахуванням міжпредметних зв'язків (українська та зарубіжна література, образотворче мистецтво, історія, природознавство, естетика), дотриманням наступності між початковою школою, основною та старшою.
Використання додаткової літератури на уроках етики
На уроках часто використовуються інтерактивні форми навчання. Актуальними є такі методичні прийоми: бесіда, рольові ігри, моделювання та розв'язування ситуацій, виконання творчих завдань в школі на уроках, а також вдома, аналіз художніх текстів, цікавих фактів, історії з життя учнів та інші.
Вивчаючи етику, крім художніх творів, представлених у підручнику, на уроках не тільки можна, але й необхідно використовувати додаткову літературу, таким чином залучати учнів до читаності, вчити аналізувати твори на етичну тематику. Також твори додаткової літератури допомагають учням знайти вірний вихід у важкій ситуації. Підбираючи літературу до окремих тем, вчитель повинен врахувати відповідність літератури темі уроку, вікові та індивідуальні особливості учнів та намагатись обговорювати такі твори, які дійсно допомагають виховувати дитину в бік моралі. Саме ці твори повинні вчити добру, справедливості, правдивості, толерантності, альтруїзму, милосердя та інших моральних якостей людини. Додаткові твори учні можуть читати вдома, а також деякі твори, особливо повчального змісту, зачитуються та аналізуються під час уроків.
Учителеві етики слід враховувати диференційований підхід до вихованців: учні на уроках можуть отримувати різноманітні завдання: проаналізувати твір чи уривок з твору (особливо часто використовуються твори В.О.Сухомлинського), закінчити розповідь, порівняти ситуації із ситуаціями з власного життя і тому подібні. Крім творів відомих авторів, казок, легенд народів світу можна використовувати і твори, написані самими учнями. Такі завдання слід давати не обов'язково всім учням, а індивідуально, за бажанням. Учні отримують домашнє завдання написати казку, оповідання на морально - етичну тематику, зробити ілюстрації до певних ситуацій, окремих тем. Така форма роботи показує, що у своїх працях учні вчаться відстоювати власну точку зору, розвивати свій творчий потенціал та ініціативу, застосовувати на практиці набуті знання. Учні вчаться самостійно вирішувати поставленні завдання, розвиваються та вдосконалюються творчі здібності дітей.
Отже, вивчаючи етику у 5-6 класі необхідно для урізноманітнення уроків, для кращого розуміння, сприйняття, усвідомлення матеріалу та розвитку творчості дитини використовувати додаткові літературні джерела, які показують, що:
• у учнів виробляється власний погляд на моральні проблеми;
• для дітей навіть складне може бути цікавим та доступним;
• учні збагачують свої знання та отримують насолоду.
Пропонуємо перелік літературних джерел для учнів:
1. Зіганшина Л.О. Доброта вічна: казки, оповідання, вірші - К.: «Фенікс», 2004.- 112 с.
2. Кирпа Г.М., Стрілько В.В. Андрійкова книжка. Уроки гарної поведінки, - К.: Освіта, 1996.- 286с.
3. Корж А. Скринька добра: Збірка оповідань. - Біла Церква - 2006. - 44 с.
4. Нечай - Горбачук Л.Д. Читанка для Калинки і Тарасика. - К.: 2005. - 112с.
5. Потапова А. Світ навколо тебе. Поради розумника Дмуха. - К.: Фенікс», - 2003. - 176с.
6. Українські казки та оповідання . Різні видання.
Також можна використати такі джерела вчителеві етики:
1. Журнал «Виховна робота в школі» за 2005-2007р.
2. Зіганшина Л.О Доброта вічна: казки ,оповідання, вірші - К: Фенікс», 2004.-112 с.
3. Етика. 5 клас. - X.: група «Основа», 2005.- 192с.
4. Етика. 6 клас. - X.: група «Основа», 2006.- 192с.
5. Історія України /правознавство та інші суспільні дисципліни за 2005 – 2007 р.р.
6. Кирпа Г.М., Стрілько В.В. Андрійкова книжка. Уроки гарної поведінки .- К.: Освіта, 1996.- 286с.
7. Корж А. Скринька добра: Збірка оповідань. - Біла Церква - 2006. - 44 с.
8. Моральне та правове виховання. - X. Вид. група «Основа», 2006. -256с.
9. Нечволод Л.І. Етика. Дидактичні матеріали. 5 клас. - Харків: ТОРСІН ПЛЮС, 2006. - 192с.
10. Нечай - Горбачук Л.Д. Читанка для Калинки і Тарасика . - К.: 2005. -112с.
11. Журнал «Позакласний час» різних років видання.
12. Потапова А. Світ навколо тебе. Поради розумника Дмуха. - К.: «Фенікс»,-2003. - 176с.
13. Газета «Розкажіть онуку» різних років видання.
Курси морально-духовного спрямування
У 2013/2014 навчальному році у 6 класах загальноосвітніх навчальних закладів України викладатиметься навчальний предмет «Етика».  Чинною є програма «Етика, 5–6 кл.» (видавництво «Перун» 2005 р.).
   Основи етики школярі вивчають за рекомендованими Міністерством освіти і науки України підручниками:  «Етика. 6 клас» (автори Данилевська О.М., Пометун О.І.) та «Етика. 6 клас» (автори Мовчун А., Хоружа Л.).
Частиною навчально-методичного комплекту з етики для учнів 6 класів є  «Робочий зошит з етики для учнів 6 класу» (автор Данилевська О.М.) (видавництво «Літера ЛТД»).
Як і минулих років, триватиме вивчення курсів духовно-морального спрямування за програмами, рекомендованими міністерством.
Курси духовно-морального спрямування є дисциплінами передусім світоглядного, культурного та освітньо-виховного спрямування, які вибудовуються як фундамент буттєвих цінностей сучасної людини. Вони не є вченням віри, не передбачають вивчення релігійних обрядів, і не повинні ставити за мету залучення до певної конфесії. Вивчення цих предметів передбачає виховання в учнів поваги до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань інших людей; здатності до співжиття в полікультурному та поліконфесійному українському суспільстві.
          Викладання предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах можливе лише за умови письмової згоди батьків та за наявності підготовленого вчителя.       При цьому слід інформувати батьківську громадськість про особливості вивчення цих предметів, давати їм можливість відвідувати уроки й позакласні заходи.
          Особливості викладання курсів духовно-морального спрямування передбачають відповідні вимоги до професійної підготовки вчителя. Як було зазначено вище викладати навчальний предмет «Етика» та факультативні курси духовно-морального спрямування можуть особи, які мають вищу педагогічну освіту та документ про проходження відповідної курсової підготовки на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти. Підготовка вчителів християнської етики здійснюється в навчальних закладах або на курсах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у Національному університеті «Острозька академія», Львівському католицькому університеті, при обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти. Для належного підвищення кваліфікації вчителів етики та інших курсів духовно-морального спрямування, обміну досвідом, підвищення якості викладання можуть бути створені районні (міські) методичні об’єднання вчителів, творчі групи, методичні кабінети тощо.
 Календарне планування навчального матеріалу вчителі можуть робити безпосередньо в навчальних програмах. Можна користуватися також окремими брошурами, зробленими на основі навчальних програм. На основі календарних планів учителі розробляють поурочні плани, структуру і форму яких визначають самі. Поурочними планами для вчителів можуть слугувати також методичні посібники, що мають гриф Міністерства освіти і науки України. Під час розроблення календарних планів учитель може на власний розсуд використовувати резервні години – планувати проведення контрольних робіт, лабораторних, практичних, семінарів, засідань «круглих столів» тощо.
Учнівські зошити з предметів суспільно-гуманітарного циклу учителі перевіряють один раз на семестр, виставляючи або не виставляючи  (на власний розсуд) бал за ведення зошита в журнал. Виставляючи тематичні оцінки, вчитель може враховувати чи не враховувати оцінку за ведення зошита.
Підручники, посібники, робочі зошити, атласи, зошити для контролю і корекції навчальних досягнень тощо, що використовуються на уроках, повинні мати гриф Міністерства освіти і науки України.
Всі вищезазначені програми з предметів суспільно-гуманітарного циклу розміщені на сайті Міністерства освіти і науки. Вийшов друком збірник програм курсів за вибором та факультативних курсів, рекомендованих міністерством (у трьох частинах).
 Пропонуємо інформацію про необхідні вчителям предметів суспільно-гуманітарного циклу Інтернет-ресурси.

Інтернет-ресурси  для  вчителів  історії
Інститут історії Національної Академії наук України
Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського
Український інститут національної пам’яті
Сайт, присвячений історії Стародавнього світу (англомовний)
Історія Стародавнього Китаю (англомовний сайт)
Сім чудес світу
«Познаємо людину через її історію»  (енциклопедії, довідники, історичні  мапи)
Всесвітня історія в особах
Електронний підручник з історії стародавнього світу (Російська Федерація)
Історичні мапи
Історична інформація, мапи, цікаві факти
Історія Давнього Єгипту
Історія Давньої Греції
Історія Давнього Риму
Антична міфологія
Єдиний науково-освітній простір вчителів Російської Федерації
Я йду на урок історії (методичні розробки та рекомендації з викладання суспільних дисциплін) 
Матеріали з історії середньовічного міста
Проект «Бібліотека хрестоносця»
Он-лайн енциклопедія «Британіка»
Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»
Книги та підручники з історії України та всесвітньої історії
Інформація з всесвітньої історії (англомовний сайт)
NSTA (Британське наукове співтовариство вчителів) 
Історія українського козацтва
Музейний простір України
Російськомовний переклад офіційного сайту музею Лувр (Франція, Париж)
Офіційний сайт музею «Державний Ермітаж» (Російська Федерація)
Інтернет-ресурси  для  вчителів  правознавства:
Офіційне  інтернет-представництво  Президента  України
Верховна  Рада  України
Кабінет  Міністрів  України
Конституційний  Суд  України
Верховний  Суд  України
Вищий  Господарський  Суд  України
Уповноважений  Верховної  Ради  України  з  прав  людини
Рада  національної  безпеки  та  оборони  України
Міністерство  юстиції  України
Міністерство  внутрішніх  справ  України 
Міністерство  освіти  і  науки  України
Вища  рада  юстиції  України
Генеральна  прокуратура  України
Центральна  виборча  комісія  України
Національна  парламентська  бібліотека  України  ім. В.І. Вернадського
Газета  Верховної  Ради  України  «Голос  України»
Газета  центральних  органів  виконавчої  влади  України  «Урядовий  кур’єр»
Електронна  бібліотека  з  правознавства
Центр  політико-правових  реформ
Правовий  Інтернет – журнал  «UApravo»
Нормативні  акти  України – законодавство  для  практиків
Інститут  проблем  законодавства  ім. Ярослава  Мудрого
Харківська  правозахисна  група   
Пенсійна  реформа  в  Україні
Українська  Гельсінська  спілка  з  прав  людини




Немає коментарів:

Дописати коментар